Veoautod ja rasketehnika

Küsimus veoki tehnilise osa kohta.

Alkeemik666
16:25 01.02.2018
Oskab keegi öelda,
1)miks ei tohi turbolaadurit täispööretel seisma jätta? Mis juhtub?
2) Mis juhtub kui õhutusfilter ummistub?
3) Milleks on mootoriga pidurdamine langudel kasulik? Kas ta puhastab kolbe ja muud sisu või ainult pidurite puhkamiseks??

Tean küsimused on teadjatele võibolla labased ja imelikud aga paraku on teada vaja ja google ei aita.
Annapojapadruneid
16:37 01.02.2018
ka
16:41 01.02.2018
1,kui mootor seisata täispööretel, siis lakkab turbo õlitus ja turbo pöörleb ilma õlituseta, mis rikub turbiinipukse
2 õhufiltri ummistusel kaotab mootor võimsuse, küttekulu suureneb, turbomootoril hakkab turbost õli kaasa imema
3 mootoriga pidurdamine säästab pidurei, et pidurid ei kuumeneks üle
ka
16:46 01.02.2018
nn. õhutusfiltrid on ka olems, neid kasutatakse nt. rasketehnikal sildades ja hüdrosüsteemis seal tekkiva rõhkude väljutamiseks
Alkeemik666
16:48 01.02.2018
Just selles küsimuses oli sõnastatud õhutusfilter. Küsimus puudutabki hüdrosüsteemi.
selgeltnägija valerka
16:48 01.02.2018
1- siis tõesti kui õlisurvet tekitatakse elektripumbaga mis seiskub koos mootori seiskamisega
2- täiesti õige
3- täiesti õige
................
17:14 01.02.2018
Mehaanilise pumbaga autol lööb pump seni kuni mootor käib ringi, kuid mootori seiskudes kaob õlitus kuid turbo paneb veel pikalt ennem kui seisma jääb, kui jutt on nüüd kõrgetel pööretel auto seisma jätmisest.Peale rasket koormusti lastakse turbol tüikäigul jahtuda ennem kui mootor seisatakse.
Ka
18:52 01.02.2018
Puiduhakkur mis töötab täistuuride, ja kui nüüd juhtub hakkurisse minema suur rauatükk, tuleb mootor kohe seisata, ei saa oodata, et turbo maha jahtuks. Selle tulemusena on juba kolmas turbo peal, eks ikka mingi seos sellega ole.
Kui õhutusfilter umbes, eks siis võib hakata õli kuskilt välja immitsema, nt korgitihendi, või muud kohad kus ei peaks olema survet olema
Grandmaster B
20:08 01.02.2018
1) Turbiin jääb kõrgetel pööretel pöörlema, aga õlitus puudub - pikemas perspektiivis turbo laagritele ebatervislik. Seega, turbot peab madalatel pööretel "jahutama" enne mootori seiskamist.
3) Mootoriga pidurdamine langudel ehk gaasipedaali vabastamine on eeskätt kütuse kokkuhoiu keiss. Lühidalt - gaasipedal vabastatud, auto veereb, pump kütust peale ei löö, kütusekulu null. Ei ole mõtet ca 40 tonnise veokiga mäest täie rauaga alla kupatada, kui raskusjõud teeb selle töö tasuta ära. Muidugi säästab pidureid ka. Kas puhastab kolbe? Ilmselt mitte.
Alkeemik666
20:17 01.02.2018
Sain ilmselt vastused. Tänud!
autojuht a
20:59 01.02.2018
Mootoriga pidurdamist läheb hädasti vaja mägedes ,kus laskudes mäest alla pidurid kuumenevad üle ja lõpuks lähevad lausa põlema. Mootoril on siiski päris arvestatav pidurdusjõud ,aga kaasaegsetel autodel on retarder. See on seadeldis tavaliselt käigukasti otsas ja kardaan ajab ringi .Põhimõte on- anumas on õli sees labad ,mis pidurdamise vajadusel keeratakse risti ja tekitab takistuse.
Aga retarder kuumeneb ka pikal kasutusel üle.
Niisiis on paljudes kohtades Saksamaal enne mäest veokitele laskumist tempo 30km-h
Lisaks on tehtud ka mäe kõrvale killustiku väljakud ,kuhu saab veok viimses hädas end pinnasesse kinni sõita..
professor_sammaljalg
23:08 01.02.2018
Ega see mootoriga pidurdamine pidurda suht s-gi, aga kuni viimase ajani toimis käigukasti õlitus ainult siis, kui käik sees oli.

Retarder e. aeglusti on välimuselt ning tööpõhimõttelt analoogne automaatkäigukasti hüdrotrafoga, risti ei keerata seal midagi. Lõuna-Euroopas on levinud ka elektrilised aeglustid.

Kolmekümnepiiranguid pole isiklikult küll kohanud.
selgeltnägija valerka
23:28 01.02.2018
professor_sammaljalg - äkki pajatad konkreetsematest markidest millede õlitus hakkas tööle käigu sissepanekut
autojuht a
00:17 02.02.2018
See 30 kiirus veokitele mäe otsas on Saksamaal suundudes Köln-Wiesbaden,seal on tehtud lisaks veel üks rada.
Konkreetset teenumbrit hetkel ei oska öelda ,kuid olen sõitnud kümneid kordi sealt mäest alla .
Kasseli mägedes on ka piirangud ja palju mujalgi näiteks kiiruga leidsin sellise.
https://www.youtube.com/watch?v=Yd907AJrQ2U
professor_sammaljalg
00:59 02.02.2018
Elzer Berg oli 40 ja seda viimati 2009. 60 alasid on loomulikult, minu küsimus oli 30 kohta.

valerka minule kunagi õpetati, et kõik. Pole väga tehnikas kodus, võibolla õpetad rumalat, miks pukseerides kardaan või poolass eemaldatakse?
looder23
05:41 02.02.2018
Poolass või kardaan eemaldatakse ainult siis kui mootor ei tööta. Käigukast saab õlituse esimeselt võllilt, mis ühenduses mootoriga. Seisva mootoriga ajab kardaan aga ringi teist võlli. Kui saad pukseerida töötava mootoriga, siis anna minna. Ei juhtu midagi. Enamikel juhtudel pukseeritakse masinat, mille rike ei võimalda mootori käivitamist ja seega eemaldatakse kardaan või poolass.
selgeltnägija valerka
08:09 02.02.2018
professor_sammaljalg - looder23 on õigel teel, kui mootor ei tööta ja kardaani ei viitsita ära kakkuda siis soolomasin tõstetakse persetpidi ülesse
professor_sammaljalg
20:50 02.02.2018
Näe jälle targem.
Aga.... .
21:43 02.02.2018
Lisaks kui vabakäiguga mäest alla veerda kus tuleb palju pidurdada võib õhk otsa saada kuna kompressor ei jõua toota.
siberia
00:50 03.02.2018
Võib-olla olen mägedes sõitmisest valesti aru saanud. No minuteada kasutatakse pikal laskumisel pidureid võimalikult lühiajaliselt aga tugevalt. Pidurdatakse auto peaaegu seisma ja siis hakkab hoog jälle vaikselt kogunema - hoolimata sellest, et mootoripidurdus või retarder kogu aeg käigus on ja üritavad kiirust maha saada. Kui hoog liiga suureks läheb, siis jälle korraks kõvasti pidureid ja seda pedaali pole taas vaja mõnda aega torkida.
Need vennad, kes kilomeetriseid laskumisi jalg kergelt piduripedaalil reguleerivad, lõpetavad varsti põleva auto või keemaläinud pidurivedelikuga.

Turbo kohta oleks samuti eriarvamus- minumeelest pole mingit vahet, kas mootor jäetakse tühikäigul või täispööretel seisma - kompressori võll pöörleb enamvähem sama kaua. Muidu ta polekski kompressor. Õhk, mida ta pumpab , peab ju kuhugi minema ja kuhu tal seisva mootoriga eriti minna on?
Turbo jahutamise vajaduse jutt on õige ja see seostub küll mootori täispööretelt seismajätmisega. Pimedas võib vaadata - suure koormusega töötava mootori turbo on mõnikord üsna punane. Kui kiirteelt tulles bensiinijaamas kohe süüde välja keerata , siis krõbiseks või praksuks turbo veel pikemat aega:sama on igasuguste puiduhakkurite ja muude mootoritega, mis töötavad pidevalt täisvõimsusel. Niisugune jahutusreziim hakkab turbo tervise peale.
Igasugused sisepinged tekivad, kanalites olev õli kärssab ära jms.

Õhutusfilter on tavaliselt hüdropaagil ja ta hoiab paagis õiget rõhku ning puhastab ka õhku, mis õli jahtumisel paaki imetakse. Kui päris umbe läheb, hakkab mõni kapriisem hüdrosüsteem valesti tööle või tahab ülesurve kuskilt tihendite vahelt välja pääseda. Kuid on ka selliseid masinaid, millel viimati vahetati seda filtrit siis kui garantiihooldus lõppes ja sealt edasi töötab rahapuuduse tõttu juba aastaid ilma näppimata ja lõppkiirusele erilist mõju pole.
looder23
07:17 03.02.2018
Siberia tee omale turbolaaduri töö selgeks. Siis tule seletama et peale seiskamist lõpetab võll kohe töö.
..............
10:47 03.02.2018
Turbo teeb mingitel hetkedel 18-25 000 pööret minutis. Jätad mootori seisma ja föön puhub sul ilma õlita veel päris pikalt kui seisma jääb.
siberia
11:17 03.02.2018
looder, loe teksti hoolikamalt, enne kui oponeerima asud. Kirjutasin, et võll pöörleb enam-vähem SAMA KAUA. Olenemata sellest, kas mootor jäetakse seisma madalatel või kõrgetel pööretel.
Ma tean tööpõhimõtet ja seda, et võll kuni 20 000 pööret minutis teeb.

Autol on üldse üsna keeruline mootorit täispööretel seisma jätta ja see eeldab mingit avariiolukorda või teadlikult valesti tegutsemist.

............
11:54 03.02.2018
Ei pöörle sama kaua kuni mootor teeb oma viimase väntvõlli pöörde vaid mootori seiskudes paneb föön tühja veel oma 5-10 sekundit, kui täispööretel mootor seisma jätta (on kunagi ühe vanaraua kandidaadil proovitud) See et mootor täispööretel seisma jätta on muidugi idiootsus ja kui mootor lõhkuma läheb siis on see mootor omadega hõre nagunii ja turbo on viiman e asi mida säästa.
selgeltnägija valerka
11:58 03.02.2018
18-25 000 pööret minutis - see vast tal seal alguseotsa pöörded, kui te veel õigeid teaksite, vaataksite kohe vabalthingavate poole
siberia
12:20 03.02.2018
Funktsionaalse lugemisoskusega on noores Eesti Vabariigis s...tasti.....
"Sama kaua" või "enamvähem sama kaua" tähendavad seda, et proovige oma vanarauakanditaatide peal: suretage mootor välja madalatel pööretel, siis täispööretel ja võtke mõlemil korral stopperiga aega kaua turbo veel tagantjärele pöörleb.
selgeltnägija valerka
12:39 03.02.2018
pakun välja leiutada turbole pidurisüsteem, äkki saab keegi veel rikkaks kui toob paljudele südamerahu kui ei toimu enam järelpöörlemist ilma õlituseta ja veel oleks teema õlirõhu üleslooja ennem starteri andmist

https://www.youtube.com/watch?v=03wYlw8SdeM
Marko
13:17 03.02.2018
Siberia kirjutas:
Turbo kohta oleks samuti eriarvamus- minumeelest pole mingit vahet, kas mootor jäetakse tühikäigul või täispööretel seisma - kompressori võll pöörleb enamvähem sama kaua. Muidu ta polekski kompressor. Õhk, mida ta pumpab , peab ju kuhugi minema ja kuhu tal seisva mootoriga eriti minna on?

Ta ei olegi kompressor, ta on tsentrifugaalventilaator. Neil aga selline omadus, et tarbimise sulgemisel hakkavad nad korpuses olevat õhku lihtsalt ringi ajama ja seda on oluliselt lihtsam teha kui läbi kanalite lükata. Kui ei usu, võta mõni auto salongiventilaator ja pane juhtme otsas tööle! Siis võrdle pöördeid puhumisel ja suletud väljavooluga! Hädapärast kõlbab katse tegemiseks ka tolmuimeja. Mis juhtub pööretega kui imitoru sulgeda?
Seega seisva mootoriga pöörlemisaeg kindlasti pikeneb. Lisame valemisse oluliselt suuremad algpöörded täiskoormusel mootori seiskamisel ja tulemus on masendav. Pilti teeb veel põnevamaks õhu ja heitgaasi läbivoolu katkemine, seega ka jahutus nullilähedane.
Umbes sama kaua....
siberia
16:22 03.02.2018
Ei ole vaja segi ajada turbo pöördeid ja turbo jahutamist. Jahutamise vajalikkusest ma kirjutasin ja jutt et täispööretel seismajätmisest käib tegelikult täiskoormusega seismajätmise kohta.

Pange külm või natuke soojenenud mootor korraks madalatel pööretel käima ja jätke kohe seisma. Siis võib sama asja teha niimoodi, et enne seismajätmist pöörded maksimumini ajada. Mingit erilist vahet pole sellistel tegevustel turbo jaoks... noh võib-olla pöörleb teisel juhul natuke kauem kuid mitte midagi katastroofilist. Mingit erilist koormust tal seismajäänud mootori puhul pole.
Pealegi ei jäeta tavaliselt autol mootorit kõrgete pöörete pealt seisma. Niimoodi võivad teha mõned vanakooli papid, kes vanast harjumusest gaasitamisega kollektoreid läbi puhuvad. Nende ring tõmbub aga iga päevaga koomale ja autonduse arengut nad enam ei mõjuta.
Marko
16:32 03.02.2018
Siberia kirjutas:
Funktsionaalse lugemisoskusega on noores Eesti Vabariigis s...tasti.....

Tõsijutt, väga halvasti on.
ja-jah
21:43 03.02.2018
siberia (registreerimata)
Re: Küsimus veoki tehnilise osa kohta.
Võib-olla olen mägedes sõitmisest valesti aru saanud. No minuteada kasutatakse pikal laskumisel pidureid võimalikult lühiajaliselt aga tugevalt. Pidurdatakse auto peaaegu seisma ja siis hakkab hoog jälle vaikselt kogunema - hoolimata sellest, et mootoripidurdus või retarder kogu aeg käigus on ja üritavad kiirust maha saada. Kui hoog liiga suureks läheb, siis jälle korraks kõvasti pidureid ja seda pedaali pole taas vaja mõnda aega torkida.
Need vennad, kes kilomeetriseid laskumisi jalg kergelt piduripedaalil reguleerivad, lõpetavad varsti põleva auto või keemaläinud pidurivedelikuga....

Ma alandlikult küsiksin, et milline tänapäevane veoauto veel kasutab pidurivedelikku? Enamuse ajast roolis ja ei jõua ilmaeluga kursis olla, kuid Jumal ikka õnnistagu inernetti.
siberia
01:32 04.02.2018
Volkkari transportöör. Veoautod on kõik need, millel registreerimistunnistusel on kategooriaks N märgitud.
Eks see 24/7 roolisistumine nüristab muidugi ära. Vahel tasub paus võtta, kasvõi põis kortsu lasta, ilmaelu üle mõtiskleda ja "Lõppe-lõppe põllukene" laulda.
ja-jah
07:59 04.02.2018
Tavaline Citroen Berlingo ka siis veoauto, sest passis ju N1 kategooria. Vaata, õpi ja imesta, mida tänapäeval kõike ikka teada ei saa.
siberia
11:54 04.02.2018
Muidugi veoauto. Sellest saad kõige paremini aru siis kui maksuamet uksele koputab ja raha tahab. Lihtsatena näivad asjad ongi kõige keerulisemad ja õppida pole kunagi hilja.
-------------------- --
12:25 04.02.2018
90% maastritest on teh. passi järgi maastikusuurtelised veoautod.
Hei-hei
14:06 04.02.2018
No kui asja niipidi võtta, siis Eesti keelde on juurdunud Soome keelest ka s6na "rekka", mis imelikult tähendab sisuliselt igasugust veoautot. Seega saaks siberia olla rekkamees , kui lähemalt uurida, siis selguks et veab transporteriga linnas kaupa laiali. Loogika ju 6ige.
külmapoiss
17:11 14.04.2018
Hüdropaagil on filtriga nn hingamisklapp, takistab tolmu sattumist paaki ja näiteks kalluril, nn vannil kasti tõstmisel ja langetamisel õlitaseme muutusel õhul lata liikuda, muidu tekkiks kas vaakum või ülerõhk, mõlemad on ebasoovituslikud kui mahud on 200...500 l . Turbode puhul 20000 on sht tühikäigupöörded, normaalsel sõidul jääb sinna 120000...150000 kanti.. Kui turbole ladestub põlemisjääke kasvab pöörlev mass ja turbo ulub rõõmsasti 250000 ja lendab laiali, lendab nii pulkadeks et tühi korpus on ainult. Selleks et turbo eluiga pikendada ongi vedelikjahutusega turbod ilma sündinud, on õli vahejahutid ja turbotaimerid, viimane pole lihtsalt vilkuvad tulukesed ilu jaoks vaid ikka selleks et rahakott väga ei nutaks.
alkeemikule
19:52 15.04.2018
1. Kui suurel kiirusel (koormusel) mootor seisata, siis turbo on suhteliselt pehmelt öeldes soe, ja kui siis õlitus(õli peale määrimise ka suuresti jahutab kogu elu mootori sees) ära kaob siis turbos võll ja saaled(laagrid või mis iganes) kuumenevad üle, võivad kinni paisuda, metallide omadsed muutuvad, määrimis omadused kaovad, seal olev õli võib üldse ära kõrbeda ning nõgi tekitada mis omakorda tekitab ummistuse mingi moment. Ehk tasub jahutada ennem seisma jätmist :)
2. Milline õhutusfilter? Sildades mõtled siis siis seal ka soojenedes õhk paisub ja tahab kuskile minna siis. Tava laks, kui rummu otsas reduktori õhutus umbes siis hakkab simmer ka kohe jooksma, tuulutuse korda tehes enamasti jääb vakka uuesti.
3. Mootoriga pidurdades säästad kütust (0-kulu pidurdades) ja hoiad pidureid kokku ja nende temperatuuri madalamana.

Foorumisse postitamiseks peavad küpsised (cookies) olema lubatud.

Foorumi reeglid

Juhime tähelepanu, et foorumi kasutamisel tuleb järgida Kasutustingimuse punktis 7 toodud piiranguid Sisu lisamisel. Nende piirangute täpsustamiseks ja neile lisaks on Haldaja kehtestanud Lisatingimused foorumi kasutamiseks järgmiselt:

  • Foorumis on KEELATUD:
    • Ostu-, müügi- ja vahetuse kuulutuste edastamine
    • Otsene reklaam
    • Teadlikult ebaõige sisu avaldamine
    • Ropendamine, sõimamine, karjumine ehk läbivate suurte tähtedega kirjutamine
    • Kirjutamine rängalt eesti keele grammatikareegleid eirates
    • Teemast mööda rääkimine
    • Samas teemas erinevate nimede alt postitamine
    • Võõra inimese pärisnime all esinemine
    • Sõnumite ja teemade kordamine
  • Lubatud on teiste foorumi külastajate aitamine soovitades mõnda head firmat või töömeest. Lubatud on teema laiendamine. Liiga usinat ühe ja sama telefoninumbri/meili jagamist erinevates teemades võidakse lugeda reklaamiks ning kontaktandmed/postitused võidakse kustutada ja kasutaja blokeerida.
  • Teema pealkiri ei tohi olla umbmäärane: "mure", "probleem", "appi". Pealkirja lugedes peab saama aimu, millest antud teemas juttu tuleb. Teemade pealkirjades on keelatud korrata kirjamärke, näiteks: "palju on Calibra kütusekulu???????????".
  • Teema pealkirjas ei tohi laimata kaubamärki-firmat, näiteks: "petturid ASDF autopoes". Oma konkreetset kogemust mingi firma või kaubamärgi kohta saab väljendada kirjutatud sõnumis.
  • Küsimused, ettepanekud ja järelpärimised võib postitada "Vaba teema" foorumis asuva teema "Kaebused" alla.
  • Reeglitele mittevastavaid, mõttetuid ja foorumit risustavaid sõnumeid ja teemasid on administraatoritel õigus kustutada või sulgeda. Pidevalt mõttetu sisuga postitustega foorumit koormavaid kasutajaid on õigus moderaatoritel blokeerida.
  • auto24.ee-l on õigus foorumi reegleid muuta.

Vasta teatele

Pildid + lisa pilte