Maanteeamet kuulutas välja riigihanke Kose-Ardu neljarajalise lõigu ehituseks, see on üks osa Kose-Mäo neljarajalisest maanteelõigust, mis on planeeritud valmima aastaks 2022.
Kose-Ardu 12 kilomeetri pikkuse lõigu ehituse algus on planeeritud käesoleva aasta suveks ning Ardu-Võõbu lõigu ehitushange avaldatakse kolmandas kvartalis. Projekti maksumuseks arvestati eelmisel aastal 41 700 000 eurot.
Maanteeameti peadirektori asetäitja ehituse ja arengu alal Kaupo Sirk küll tõdeb, et Kose-Mäo neljarajalise maantee ehitus on mahukas, ent kõrge tasuvusega ning inimelusid säästev. „Sotsiaalmajanduslikuks tasuvuseks on hinnatud 10 miljonit eurot aastas. Seda põhjusel, et sõit Tallinna ja Tartu vahel saab olema sujuvam ning ohutum, mõjudes positiivselt majandusele ja inimeste liiklemisele,“ selgitab Sirk.
Lisaks on uuel teel kavandatud parklad ja puhkealad raskeliiklusele, mis välistavad teeäärse peatumisega liiklusohtlike olukordade teket. Erilist tähelepanu on pööratud ka keskkonnameetmetele koos loomatunnelite ja ökoduktidega.
Kose-Ardu vahelise vahemaa läbimise teekond lüheneb tänu uuele teele ca 1,3 km.
Olemasolev E263 Kose-Ardu teelõik (km 40,0-52,7) jääb tervikuna teenindama kohalikku liiklust. Ühtlasi tagab vana trass teedevõrgu toimivuse ka eriolukordades, kui uuel teel on näiteks liiklusõnnetuse, teeremondi tõttu või muul põhjusel liiklus häiritud. Olemasolevat säilitatavat teed on võimalik kasutada ka eriveoste marsruudina (ülegabariidilised või piiratud kiirusega sõidukid).
Täismahus vähendab Kose-Mäo 40-kilomeetrine uus 2+2 tee Tallinna–Tartu–Võru–Luhamaa maanteed 5,3 kilomeetri võrra. Ajaline võit on võrreldes praegusega kuni üheksa minutit, mis tuleneb nii lühenenud teekonnast, suuremast liikumiskiirusest kui ka tänasest olukorrast, kus tihtipeale tuleb liikuda sõidukite kolonnide tekke tõttu piirkiirusest aeglasemalt.
Samuti on oodata vähem liiklusõnnetusi, mille põhjuseks on autokolonnidest möödasõidul tekkivad ohtlikud olukorrad.
Vaadates liiklusõnnetuste statistikat, paistab lähiajaloos Kose-Mäo lõik silma suure hukkunute arvuga. Kogu Tallinna-Tartu maantee läbisõidust moodustab lõik 20 protsenti, kuid lausa 50 protsenti Tallinna-Tartu maanteel hukkunutest sattusid õnnetusse just Kose-Mäo lõigul.
Ka Võõbu-Mäo lõigu projekti ettevalmistus on lõpusirgel, käimas on maade võõrandamise ettevalmistused. 15 kilomeetri pikkuse Võõbu-Mäo teelõigu ehituse algus on planeeritud 2019. aastasse juhul, kui riigieelarve strateegia 2018-2022 koostamisel planeeritakse lõigu ehitamiseks vajalikud investeeringute summad.
Kose-Ardu lõigu projekteerijateks on Kelprojektas UAB, Skepast & Puhkim AS ning Reaalprojekt OÜ.
KOMMENTAARID