Šveitsi firmad Kuhn Schweiz ja Lithium Storage ehitasid Komatsu karjäärikalluri baasil hiiglasliku elektriauto e-Dumper, mille kaal on 45 tonni, kirjutab Ars Technica.
Baasmudeliks valiti Komatsu 605-7, mille maksimaalne täismass võib olla 110 tonni, auto elektrimootori võimsuseks on 800 hobujõudu ja maksimaalseks pöördemomendiks 9500 njuutonmeetrit.
Veoki mootori jaoks talletab elektrienergiat akupakk, mille mahutavus on 700 kWh ehk seitsme Tesla elektriauto jagu.
Algselt oli 4,5 tonni kaaluva akupaki mahutavuseks plaanitud 600 kWh, kuid erinevate trikkidega on seda õnnestunud 100 kWh võrra tõsta.
Veoki kasutuskoht on Bieli lähedal asuv kärjäär, kust veok veab tsemenditehasesse toorainet.
Seejuures on tegu erilise autoga, mis toodab regeneratiivse pidurduse toel rohkem elektrienergiat, kui ise tarbida suudab. Nimelt sõidab auto mäkke tühjalt ja kulutab seejuures 30 kWh elektrienergiat, mäelt täislastis (71 tonni) laskudes toodab auto aga 40 kWh elektrit. Ülejääv 10 kWh suunatakse kohalikku vooluvõrku ja seda 20 korda päevas.
Võrreldes klassikalise karjäärikalluriga hoiab elektriline kallur aastas kokku 50 000 kuni 100 000 liitrit diislikütust ja väldib 131 kuni 262 tonni CO2 paiskamist atmosfääri.
Hetkel on tegu siiski üksiku veoki baasil arendatava projektiga, suurem elektriliste karjäärikallurite rakendamine seisab alles ees.
KOMMENTAARID