Kui võtta mastaabiks kunagine Nõukogude Liit, siis LAZ-699R „Turist“ oli 30–40 aastat tagasi üks paremaid busse, millega sai ekskursioonile minna. Fotodel nähtava LAZi taastamise ajendiks oli aga puhtalt ...
Eks omal ajal Ikarus oli ikka väliselt kandilisem ja moodsam kui SuperLAZ.
Aga tänapäeval oleme kõikides sektorites muutumas kodumasina tarbijateks. Tööpõhimõttest moodsatel vidinatel tihti aru ei saada aga kasutatakse. Enamus jääks külmutuskapi tööpõhimõtte kirjeldamisel hätta. Eks selle tõttu vanad asjad pakuvad huvi, et saadakse pihta mis karul kõhus.
Tänapäeval isegi teeninduses suures osas pannakse arvuti taha ja lihtsalt vahetatakse häiret põhjustanud sõlm ära tihtilugu isegi meistrimees ise omab üpris hägust arusaamist mida see vidin konkreetselt teeb ja milleks teda vaja.
1980ndate algul mäletan olid õpilasbussid punased Ikarused liikusid 100 - 110 km/h täiesti murevabalt. Vist olid pikamaaliinide bussid. Nt kollane tavaline reisijateveo ikarus hakkas 80km/h tegema üsna jubedat heli + vibreeris + käiku pidi vahetama iga 5km/h kiiruse tõustes - vaesed juhid. Tallinnas LAZ-e oli vähe, need jäid pigem maarajoonidesse, ega need ka punaste Ikarus-dega võrdlust ei kannatanud. Kui mõnikrod tuli Ikarusele asenduseks LAZ, otsustasid kõvemad koolijüngrid suisa häälega minna - irw. Nüüd tagantjärgi on sellist tehnikat jube äge vaadata ja müts maha, kes restaureerivad. Kaasaegne tehnika on emotsioonitu, võtmeküsimus on kuidas odavalt toota. Ilmselt kaasaegse sõiduki suureks plussiks on turvalisus ja keskkonnale ei ole nii hull aga puudub igasugune hing ja emotsioon.
LAZ oli muidu mugav, st kehvematest valikutest mugavam (näiteks PAZ), aga et mootor taga, siis seal mürises, oli palav ja vahel mõnel logumal bussil viskas õli või- heitgaasivingu.
Ma võibolla päris selgelt ei mäleta aga ükskord poisikesena hiilisin mööda vahekäiku juhi selja taha ja minumeelest oli Ikaruse spidokas lõpus e. 120kmh.
Näen, et enamusel, mida kaugemale noorus jääb, seda ilusamaks muutub. Minul seostub LAZ-buss öökima ajava bensiiniheitmete lõhnaga - ema pidi mu vägisi bussi tirima (see polnud kerge töö), kui Ikaruse asemel LAZ ette sõitis. PAZ bussidega nii halbu mälestusi pole, kuna nood sõitsid lühimaaotsi, tegid tihti uksi lahti - õhuvahetus oli etem.
Käisime LAZ iga vahest treeninglaagrites, polnud ju antifriis mootoris vaid vesi. No ööseks vesi välja. Meie, poisid, siis tassisime vett hommikul juhile. Kui mootor käis siis võttis juht tagaistmetel padjad ära, lasi sooja salongi. Mingi aja pärast muidugi pandi tagasi, nii päris ei sõidetud:-) Kui olid väiksemad külmad magas juht bussis, seal tagaistme peal ikka. Kui teki all külm hakkas oli paras roolitaha joosta ja mootorit soendada et lõhki ei külmuks.
Kõige hullemaks rikkeks pidevalt laguneva bussi juures peeti meie bussijuhi sõnul siiski seda kui pätid öösel konservikarbiavajaga katuse pealt ära lõikavad:-)
Need vanad karbussiga mootorid sõltusid väga palju reguleeringust. Kui kõik klappis masin lippas. Aga teine ei läinud edasi ja kütust rüüpas üle normi.
Aga tavaliselt neis LAZ Turistides olid pooled lugemistuled pimedad ja ja kas august õhku tuli ka eriti aru ei saanud. Ning need seljatoe seade lülitid kui töötasid käisid nii raskelt, et naine või nooruk jagu ei saanud.
Eks Ikarusidel oli ka nende lisade probleeme.
Lihtsalt sotsialismi viljakates tingimustes oli kõik tehtud liga-loga. Nii, et kui bussile pääsesid ligi vaid superpedantsidest juhid siis vast kõik lubatu ka töötas.
80nendate alguses olid sellised Turisti LAZid peamised ekskursioonibussid. Sai korduvalt näiteks Leedus käidud. Kõik rääkisid, et see mugavam ja parem kui Ikarus aga mina sellise alla 10a vanusena nii ei arvanud, ei saa siiani aru mida selle juures heaks peeti. Kaugliinibussid olid ju Ikarused, nendega olin sünnist saadik Tallinna ja Lõuna-Eesti vahet sõitnud ning igal juhul eelistasin Ikarust. Nüüd muidugi nostalgia vaadata ja tahaks sisse ka kunagi võimalusel istuda :-) Maapiirkondades sõitnud LAZid olid hoopis teised loomad.
Eri bussiparkidel oli erinev tehnika. Eks mingi remondibaasi või lobbytöö tulemusel. Kohtla-Järve omas LAZ-id maa- ja linnadevahelise liikluse jaoks ja LIAZ-id linnaliinidel ja kohalike linnade vahelistel liinidel(Sillamäe, Jõhvi, Kiviõli Toila jne vahel). Pärast tulid kollased lõõtsikarusid linnaliinidele. Ja hiljem ka tavalised kollased.
"Tavaline" LAZ lõõtsuste ja madalate istmetega oli ikka teine riist kui "Turist" millel olid kõrged istmed kõrgendatud põrandaosal, tavaline uks jne.
Üks niiöelda liinikas, teine turistikas. Meie autobaasis paar tüüpi ehitasid sisud ise mugavamaks, kõrged istmed ja see põranda tõstmine tehti ka ära. Tagaiste jäi siiski sama ja no mootor ka. Kas kõik või osa Turistidest oli Urali mootoriga, natuke võimsam ja muidugi janusem ka.
Bensu hais oli toas kuna väljalase oli taga rattakoopas, uksetihendid olid nagu olid. Urali mootor peal, kui asi paigas lippas vägevalt, k-kulu üsna mõistlik, 40 sajale.
Turistil oli juba järgi aidatud Urali mootor.
LAZ-e oli 3 põhilist mudelit. 695 oli maakondlik, 697 lühikese kerega turist ja 699 pika kerega turist. Kahel esimesel kasutati ZIL-130 mootorit aga pikk sai Urali ZIL-375 mootori.Väljalase nüüd rattakoopas ei olnud ja seda artikklis ära toodud kulunumber 37 liitrit ei ole seda kindlasti. Mina leidsin 80-te aastate raamatust kulunumbri 41 liitrit ja veel vanemas 699A aga 47L. Urali küttekulu teate? Enam vähem laias laastus jäi see liiter/kilomeeter, ehk vähemgi, aga arusaadavalt oli see tohutu õgard. Bussi peal on kulunumbrid kindlasti väiksemad, kiiremad ülekanded ja rohkem maanteesõitu sai väiksema kuluga hakkama. Ise pole mõõtnud, aga pakuks LAZ-699R küttekuluks nii 50L/100km. Ega LAZ pole Ikarus, mis maanteel 35 või vähema liitriga hakkama sai. Artikklis oli välja toomata ka kiirus, see oli LAZ-699R 102km/h aga sõitsid rohkem. Sama ka kaugliini Ikarustel, millel enamasti 100km/h kirjas. 80-te kaugliini Ikarused olid sobivates tingimustes kella põhja ajama, s.o. 125km/h. Loomulikult ei olnud selline ülekiirus masina tervise seisukohast soovitatav ja ega omal ajal oli liikluseeskirjade järgi vaid kaugliini ja turismibussidele lubatud 90km/h, kõik teised bussid ja veoautod 70km/h.
Omal ajal oli talve ja suvekütusekulu eraldi. Buss kergem kui veoauto kuna isegi kui vahekäik seisjatega täis toppida ja sibulakotid pagasiruumis teel turule vast 6-7 tonni oli laadungit.
Lisaks paljudel töömasinatel kasutati kütusenormina hobujõu kohta tunnis kui oli raske kilomeetritega mõõta kui nö tuksumist tuli palju.
LiAZ-il oli talvekas linnalähiliinil 55 liitrit. Aga masin kolme käigulise automaadiga.
Eks ametlikud normid pidid olema saavutatavad ka mitteökojuhtidel ja enamasti pidi oma auto jaoks bensiini üle jääma. Eks seetõttu surve võimalikult suure kulu poole bensiini kasutatavatel tööautodel oli loogiline.
Alkoholi või narkootilise aine mõju all on aasta jooksul sõidukit juhtinud 18000-40000 elanikku, selgus Turu-uuringute AS-i tehtud uuringust.
Viimase 12 kuu jooksul on mootorsõidukit juhtinud alkoholi või ...
Kestvad kuumad ilmad muudavad teed pigiseks ning kohati libedaks, nõudes juhtidelt suuremat tähelepanu ning arvestamist kaasliiklejatega.
"Palun kõikidel liiklejatel liikluses olles olla tähelepanelikud ja ...
Transpordiamet hindab igal aastal Eesti sõidukipargi läbisõitude mahtu ning see on aasta-aastalt kasvanud – eelmisel aastal oli see 11,7 miljardit kilomeetrit.
"Sõidukipargi läbisõit oli Eestis 2022. aastal ...
Tänavu juunist hakkavad tehnoülevaatuspunktid koguma sõiduautodelt ja väikestelt tarbesõidukitelt tegeliku kütusekulu ja energiatarbimise andmeid, mis edastatakse Euroopa Komisjonile ja Euroopa ...
Selleks, et kevadine madal päike autojuhtimisel liialt ei kiusaks, väike meeldetuletus:
Vastu päikest sõites hoia eesliikujaga suuremat pikivahet ja enne manöövrit veendu korralikult selle ohutuses.
Kui ...
2022. aasta liiklusülevaatest selgus, et eelmisel aastal suurenes inimkannatanutega liiklusõnnetuste arv. Kokku toimus selliseid õnnetusi 1699, milles sai vigastada 1919 ja hukkus 50 inimest. Peamised ...
Kas Sina tead, mis liiklusmärgid on pildil?
Liiklusmärk nr 184 „Liiklusummik“ on vast paljudele juba autokoolist tuttav. Kuidas on lood liiklusmärk nr 598-ga?„Sõiduradade liitumiskoht” osutab sõiduradade ...
Aastal 2022 kõrvaldas politsei liiklusest 6586 sõidukijuhti, kes olid rooli istunud selleks sobimatus seisundis. Võrreldes aastaga 2021 on selliste juhtide osakaal suurenenud 9,7%.
Kui vaadata numbreid, ...
Aasta alguses võetakse ikka kokku eelmisel aastal toimunut.
Väike ülevaade sellest, millised sõidukid jäid oma liikluskäitumisega eelmisel aastal silma. Loomulikult mängib TOP10-s oma osa see, kui levinud ...
Hea autojuht!
Kas tead millises tulede lüliti asendis Sinu sõidukil põlevad lähituled koos ääretuledega? Millal viimati tegid enne sõidu alustamist tiiru ümber sõiduki veendumaks, et kõik tuled on ...
Eesti uute sõiduautode turul novembris suuremaid muutusi ei toimunud ja müük püsis mullusel tasemel.
Novembris müüdi Eestis 1428 uut sõiduautot, mis jäi eelmise aasta novembrikuu müüginumbritele alla 0,9%. ...
Nagu ikka, tuleb talv ootamatult ja läheb aega enne kui liiklejad talveoludega kohanevad. Väike meeldetuletus turvaliseks kohalejõudmiseks:
* Varu aega kohalejõudmiseks. Leia aeg ka selleks, et enne sõidu ...
Tähelepanu!1. detsember on päev, kui liikluses osaleval M1, N1, O2, ja kerega L6e ning L7e kategooria sõidukil peab kuni 1. märtsini kasutama talverehve (M+S, MS, M.S. või M&S tähistusega). Naastudeta ...
Politsei kirjutab Liiklusjärelevalvekeskuse Facebooki lehel juhilubade taotlemisega seonduvast.
Sellel aastal on politsei liiklusest kõrvaldanud juba rohkem kui 3000 juhti, kellel puudub vastava kategooria ...
Politsei kirjutab Liiklusjärelevalvekeskuse FB lehel tulede korrektsest kasutamisest.
Pimedal ajal parkides/peatudes rõõmustab üks väike liigutus tuledelülitiga paljusid kaasliiklejaid ja teeb sõiduki ...
Politsei tuletab Liiklusjärelevalvekeskuse FB lehel meelde kõik olulisemad nõuded talverehvidele.
M1, N1, O2, ja kerega L6e ning L7e kategooria sõidukil peab alates 1. detsembrist kuni 1. märtsini kasutama ...
Transpordiamet teavitab, et 1. novembrist jõustub majandus- ja taristuministri määrus, mille järgselt saab alustada kütusena surumaagaasi ja veeldatud maagaasi tarbivate sõidukite kontrollimist vastavat ...
Väike palve politseiametnikelt, kes osalevad „puhumiskontrollis.“ Selles, et kontroll oleks kiire ja Sinu jaoks võimalikult vähe aega nõudev:
- Märgates puhumiskontrolli on juba hilja tee äärde seisma ...
Iveco toob turule ainulaadse kiirteeninduspaketi Iveco Topcare, mis tagab klientidele ootamatute ja erakorraliste hooldustööde ajal laiapõhjalist tuge. Uudse teenuse eesmärk on sõiduk alati võimalikult ...
Liiklusjärelevalvekeskus kutsub kõiki kuni reedeni jagama infot kohtadest, kus autojuhid liiklejate hinnangul pidevalt kiirust ületavad.
Oma tähelepanekutest tuleks teada anda veebilehel ...
Meeldetuletus teemal, mis autojuhtidel ikka ja jälle meelest kipub minema – parkimine kõnniteel. Politsei teeb taas puust ja punaseks ette:
LS § 20 lg 4 p 3 kohaselt tohib mootorsõidukit parkida osaliselt ...
Tegemist on siis olukorraga, kus manöövrit ei õnnestu lõpuni teha ning tulemuseks on kinnisõidetud ristmik, kust ka teised sõitjad enam edasi ei saa. Alati ei ole tegu pahatahtliku või teadliku ...
Statistika järgi juhtub ühes päevas keskmiselt ligi 100 kindlustusjuhtumit. Päris tuntava osa nendest juhtumitest moodustavad ka olukorrad, mis on seotud kokkupõrgetega reastumisel.
Kuidas ohutult ...
Eesti Liikluskindlustuse Fond (LKF) avas uue kindlustusturu ülese veebiteenuse, mille abil saab vormistada liiklusõnnetusi mobiiltelefonis paberivabalt. Rakendus töötab veebilehel avarii.lkf.ee eesti, vene ...
Transpordiamet alustab esmaspäeval, 18. aprillil lubatud suurimate piirkiiruste tõstmist eraldatud sõidusuundadega riigiteedel. Tänavu tõstetakse lubatud suurimat piirkiirust neljarajalistel ja 2+1 eraldatud ...
Viimaste nädalate kütusehinnad mõjutavad kõiki, kuid kas teadsid, et sõidukijuhina õigeid valikuid tehes võib sinu sõiduki kütusekulu asulasisesel teel olla kuni 40% väiksem? Politsei juhendab oma Facebooki ...
Seoses 11. märtsil Ropka raudteeülesõidukohas toimunud reisirongi ja veoauto kokkupõrkega tuletab Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Amet (TTJA) meelde raudteeülesõidukoha ületamise nõudeid, mis on ...
Paljudesse autodesse on jõudnud üks olulisimaid juhiabisid, milleks on automaatne pidurdamine. Isegi kui halvima vältimine pole enam võimalik, hoolitseb see lahendus selle eest, et kokkupõrke tagajärjed ...
Eesti Liikluskindlustuse Fondi (LKF) statistika kohaselt juhtus möödunud aastal rekordiliselt palju liiklusõnnetusi. Mullu registreeriti 35 900 liikluskindlustuse juhtumit, neist 33 200 Eestis ning 2700 ...
2021. aastal toimus 1564 inimkannatanuga liiklusõnnetust, milles sai vigastada 1763 ja hukkus 55 inimest. Võrreldes 2020. aastaga suurenes liiklusõnnetuste arv peamiselt kergliikuriõnnetuste lisandumise ...
Transpordiamet hakkab alates 3. veebruarist teavitama sõiduki omanikke tootjate poolt välja kuulutatud parandusmeetmete kampaaniatest ning see info muutub nähtavaks ka Transpordiameti e-teeninduse sõiduki ...
Eile pöörasid Liiklusjärelevalvekeskuse patrullid suuremat tähelepanu autojuhtide fooritulede juures käitumisele. Mõne tunniga peatati paarkümmend sõidukit ning politsei lisas seepeale väikse ...
Lõuna prefektuur tegi ära tänuväärse töö ja jagab detailsemat infot mobiilsete kiiruskaamerate kohta, mida sa võib olla ei teadnudki. Ja kui teadsid, siis kordamine on tarkusega sugulussidemetes!
kui ...
Alates 1. maist peavad mopeedautode omanikud viima enda sõidukid kuue kuu jooksul tehnoülevaatusele. Mopeedautodele loodav tehnoülevaatuse kohustuse eesmärk on muuta nende liikluses osalemist ohutumaks ning ...
Jah, see on tingitud külmast, aga mitte päris nii nagu inimestel. Pigem on tegu lume ja temperatuuri ning füüsikaga.
Kui te olete käinud rehvivahetuses, siis teate, et rattaid tuleb tasakaalustada. ...
Tänasest püüab Risti lähedal Rõuma külas Haapsalust Tallinna poole sõitvaid kiiruseületajaid uus kiiruskaamera. Ametlikult Ääsmäe-Haapsalu-Rohuküla maantee nime kandvale teele püstitati kaamera 44,7. ...
Pime külm ja vastik. Ja pime. Selline aastaaeg, eriti kui lumi ka ära sulab. Seega on ülioluline teada, kuidas õigesti käituda, et kõik oleks maksimaalselt turvaline.
Halva nähtavuse korral või pimeda ajal ...
Transpordiamet sõlmis esimese turvalise veoautode parkla ehituslepingu, millega rajatakse 104-kohaline parkla Tallinna ringtee äärde 1,5 km kaugusele peatselt valmivast Väo liiklussõlmest.
Rajatav parkla on ...
Teisipäeval, 23. novembril hakatakse Eesti riigiteedel eemaldama suvise suurima lubatud sõidukiiruse 110 km/h liiklusmärke ning kehtima hakkab talvine teehoolduskord.
Kõigil 2+1 ja teatud 2+2 teede lõikudel ...
Asi, mis on kõige pimedamal ajal vaja kiiresti ja väga paljudeni viia. Jalakäijatel võib liigeldes tekkida petlik arusaam, et autotulede valguses on ju kõik näha, sest nad lähtuvad enda vaatepunktist.
...
Valitsus kinnitas järgmise aasta eelarve, millega jätkuvad ka raudteede ja maanteede ehitustööd. Lõpuni jõuab Võõbu-Mäo teelõigu neljarajaliseks ehitamine, mis on viimane lõik Kose ja Mäo vahelisest 40 ...
Ehkki avalikkuses armastatakse rohkem rääkida nafta maailmaturuhinnast ja selle mõjust meie tanklate postihindadele, on ilma suurema kärata kerkinud ka õlide ja määrdeainete hinnad, mis löövad eelkõige ...
Mööda maanteid sõites võib näha, et teeviitadel on lisaks lähimatele linnadele märgitud ka numbrid, mis on harilikult punase, valge, kollase või rohelise taustaga. Need numbrid ei ole sinna pandud ...
Eesti ajakohastas mootorsõidukitele ja haagistele kehtivaid nõudeid ja olulise muudatusena ei või olla sõiduki läbisõidumõõdiku näitu muudetud. Samuti on ajastutruudel autodel lihtsam musta numbrimärki saada ...
Rahvusvahelise riigihanke tulemusena sõlmis Transpordiamet lepingu ettevõttega IB Foor/Traffest, loomaks Tallinna-Tartu-Võru-Luhamaa maanteel kindlatele teelõikudele nutikad liikluslahendused.
Eelkõige on ...
DAF esitles XF, XG ja XG+ seeria veokite uut põlvkonda, mille juures on märkimisväärset üksjagu. Kabiin kasvas veel suuremaks (XG+ puhul on kogumaht 12,5 m3 ehk 14% enam kui varem) ja 222 cm pikkune voodi on ...
Esmaspäeval algab riigimaanteel nr 10 Risti – Virtsu – Kuivastu kilomeetritel 65,0 kuni 67,4 asfaltkatte taastusremont, mistõttu praamile kiirustajatel tasub varuda lisaaega.
Töid teostatakse Virtsu ...
Transpordiamet alustab 6. aprillil 2021 lubatud suurimate piirkiiruste tõstmist eraldatud sõidusuundadega riigiteedel.
Tänavu tõstetakse lubatud suurimat piirkiirust neljarajalistel ja 2+1 eraldatud ...
Viimastel päevadel on sagenenud paljude eksamineerijate haigestumine ja kohustuslikku eneseisolatsiooni jäämine, mistõttu on suur oht eksamineerimise teenuse katkemisele, teatas Transpordiamet.
Arvestades ...
Renault lubab aasta lõpupoole maha saada esimeste vesinikukaubikute partiidega. Kütuseelemendiga tarbesõidukite ning neile sobivate tanklate väljatöötamiseks löödi käed tunnustatud tegijate Faurecia ja Plug ...
KOMMENTAARID (20)