...kasutamisest ei teata meie teedel küll tõesti tuhkagi.Inimesed ei ole omale selgeks teinud liikluseeskirja,millal ja miks tuleb kaugtuled ümber lülitada lähitulede peale.Kui on vähegi pikem sirge,siis juba sirge alguses hakkatakse tuledega vilgutama.See on nii suurte,kui ka sõiduautodega.Tuled tuleb ümber lülitada ca 300m enne või kui tuled hakkavad valgustama vastutulevat sõidukit.See on selleks,et kahe auto vahele ei jääks pimedat ala,kus võib olla inimene või joosta teele metsloomad,keda sa lihtsalt ei pruugi märgata.Kõige lihtsam on kaugust arvestada tähisepostide järgi-üks postivahe u.100m.Kolm-neli postivahet ja asi klaar.Juhid on nn liiga eeskujulikud ja vahetavad juba varakult tuled ümber,kuigi see võib valusalt kätte maksta.Jälgige oma sõidurida ja teeäärt,mitte vastutuleva auto tuledesse.Tagasilülitus kaugtulede peale peab toimuma samuti hetk enne üksteisest mõõdumist,et silmad jõuaksid harjuda kaugtulede valgusvihuga.Samamoodi on eessõitjale tagant lähenemisega.Tuled lülitatakse ümber,kui tuled hakkavad valgustama eessõitvat autot.Selleks,et tagasõitev auto sind ei pimestaks,on salongipeeglil asendimuutmise nupp,mis muudab peegli tumedamaks.Muidugi,kui ikka tuled pimestavad,siis tuleb need ümber lülitada,mitte oodata,kuni teine seda teeb.Aga seda on päris palju,kus vahemaa on 2-3 km ja juba lükatakse tuled ümber.Ise liiklen sõidukaga,et keegi ei hakkaks tänitama,jälle rekkamees siin sõna võtmas.
Palun väga tule ja sõida mulle vastu vahetan oma 8 proset 300m enne sind alles välja pakun et su silmad jooksevad vett ja seisad tee ääres . pole mõtet sellist jama välja ajada et alles 300m
Liikluseeskirjast käib jutt ja tuled... on väga õige jutt !!
Oma 8 proset võid sa kohe kinni katta, sest siinmail pole need lubatud ja jutt käib kaugtuledest, mitte aga prosedest, mis kvalifitseeruvad lisatulede alla, ehk siis kõvatada pole mõtet ja kui sul prosed ja kaugtuled ühe lüliti all on, siis jääb see juba puhtalt sinu enda probleemiks.
see 300 m. tuleneb seadusest, kuid väga ok on ka n. 500 m.
kui tuled on korralikult tee valgustamiseks reguleeritud siis nad ei pimesta 500m pealtvastu tulijat. nagu elu on näidanud on selle reguleerimisega kõige kehvem just nende 8 proze omajatel.
pole veel korralikke,tõsiseid, prozektoreid näinud tänastel autodel. köik ikka see vuhvla.
vene kroonus oli üks halogeen varaiskatel ja sellega nägi iga sirge lõppu. hiljem autobaasi kollegil oli õnnestunud lenduritelt kaks maandumis prozet saada, sellega kustutas ukrainas rongijuht üldse oma tuled ära.
...topskite pärast,kellel ees 8 proset,ongi tee peal ohtlik liikuda.Oma prosedega võid põllu peal s...a lammutada.Mida sa punnitad siin oma prosedega,iga korralik juht teab,et prosed tuleb varem välja lülitada.Ja järgmisele--tähisepostid ju helgivad pimedas,mida sul seal lugeda-mõõta on.Sa ju jälgid nagunii tee äärt.Või oled nii pime,et selleks pead kiirust alandama,et kolme helkivat postivahet pimedas märgata?Sel juhul on sinu järgi küll kahtlane liigelda.See 500m on kindlasi ok,aga üle viskavad need,kes 1-2 km enne juba tuledega ''mängivad'' ja siis ise kohe kiiruse maha võtavad.
Kui 8 proset oleks ohtlik, siis oleks see ju ka Rootsis (miks just Rootsit näiteks toon- seal on autode tehnonõuete ''poliitika'' kõige liberaalsem), siis vaevalt seal neid ''jõulupuid'' nii tolereeritaks, pigem on asi ikka liikluskultuuris. Siin ei saagi tuledemajandus paremaks minna, kui siin nii kitsarinnaliselt ja lühinägelikult asjasse suhtutakse kõrgemalt poolt.
Paar näidet- http://www.upload.ee/image/957087/DSCN1586.jpg http://www.upload.ee/image/952189/DSCN1461.jpg - selliseid liigub seal PALJU ja kedagi ei sega. Kasutatakse neid nii, et kõigil on hea- selles ongi saladus.
Nonii, nüüd on siis uus kriteerium ego upitamiseks- enne oli naabrist parem auto selleks, nüüd on siis tulede arv. Kes ei ole palju pimedas sõitnud ja kelle sõidumarsruut on ntx Tallinnas hommikul Meriväljalt kesklinna, need võivad oma arvamuse enda teada jätta, seda möla pole kellelegi vaja (kaasa arvatud nende, kelle poolt Eesti seadused on vastu võetud- samasugune lollikari koos).
Noksi pikkust arvestades võiks siis arvata, et Eesti autode omanikud on vapsee voolikutega kõik, kui üle 2 prose ees pole :D
Mis tuledesse puutub, siis jah, ei saa salata, auto, vähemalt veoauto näeb parem välja küll, kui neid palju ees on, kuid olulisem aspekt on siiski NÄHTAVUS. Olen ise sõitnud Rootsis metsakaga, millel lisaks tehase 6-le kaugtulele on ees veel 8 suurt Hella Rallye3000 kauget ees- hea on sõita, tõsiselt. Samas hea võrdlus kuude viisi ainult öist tööd veokaga, millel vaid 4 kauget ees- see on silmade surm, kogu aeg pinguta silmi, lisaks väsimusele (öö on tegelikult magamiseks ju).
Ja olen kindel, et kui siin Eestis oleks tohlakad Toompeal väheke inimlikumad ka siin võiks rohkem kaugeid ees olla, siis kindlasti oleks siin ka PALJU firmasid, kes seda võimalust kasutaks- kaugtule hind ei anna võrreldagi sellega, mis halvenenud nägemine kunagi maksma võib minna.
Mis kaugtule hinda puutub, siis see, et neid Rootsis nii palju ostetakse, on kindlasti ka põhjus, miks nad Eestiga võrreldes nii odavad on.
Rootsi ja põhja soome on jäänud ka ainukesteks kohtadeks kus neid kasutada saab. kesk euroopa teedel prosed ilu asjad ja ainult vilgutamiseks. Siberi teedel ammu liiklus nii tihe et prozega sõitu suurt saa. sama hispaania rumeeni jne.
KUNAGI LÕI JUMAL MUIDUGI PÄIKSE INIMESTELE, AGA NEED NÄE MÕTLESID AUTODELE TULED.
ÖÖ ON IKKA MAGAMISEKS.
kui sõidad skandinaavia maid siis ikka tulesid niipalju ette kui esisild kannatab. ei ole siin miskit pirtsutamist.
ise sõitsin rootsi kõrvalist mnt.-d pimedas originaal tuledega. need mis all standardis. ei õhtegi lisa tuld. no nutma ajab. mitte essugi ei näe, sest tee suht kurviline ja väikeste tõusude langustega. no ei näe künka taha, kuhu poole see tee keerab, no ei näe. kuskilt taamalt hakkas kurvide tagant valgus paistma. nagu päev tuleks hooga lähemale. tuli metsakas 10 prose ees. oli ikka valgust küll. mind nähes võttis ilusti tuled maha, läks mööda tõmbas uuesti peale ja peeglist vaatasid kuda päev järgmise kurvi taha kaob.
P.S. ei olnud selle tee ääres õhtegi plastposti mis helgiks. pold postegi.
tulin eestisse, lasin 4 Hella Rally3000 katuse serva külge kruvida ja kõll oli ikka ilu sõita. ei olnud küll päev, aga ma nägin vähemalt varakult mis künka taga toimub.
lõuna-eestis sõites oli katusetuledega künka taga keset teed seisev põder ilusti ja varakult näha ja jõudsin rahulikult hoo maha võtta. kui oleks ainult standardtuledega sõitnud, oleks pärast künkaharja ületamist rabelemiseks läinud.
No vot, järjekordne tõestus, et lisatuled siiski on vajalikud. Tõsi, üks asi on see, kui palju neid kasutada saab, teine asi aga see, et kui vaja, oleks vähemalt tuled olemas. Meie ägedaid seadusetegijaid aga see ei huvita, ainus, mis neid huvitab, on see, mis Brüsselis pastakast välja imetakse. Miks ometi ei ole tavainimestel võimalust kaasa rääkida mingi ettekirjutuse vastuvõtmisel...?
To kah natuke autujuht: tavagenekas kannatab vähemalt Scannil põhikaugtuled+stangesisesed 2+sirmi sees 2+ lisaks veel 4 proset. Rohkemate tulede jaoks on kas 2 genekat või bussi genekas. Akul pole vahet, palju neid ees on :)
muide, kunagi kopli matile käratasin, et kurat, küll meil on vahvad seadused, sa ei tohi näha, ega ise nähtav olla. sellepeale ta ei vastanud midagi vaid joonistas 4 lisa kaugtule kohtA 1200 eeku trahvi ja erakorralise kuna keeldusin kohapeal tulesid maha keeramast. panin katted ette ja läksin ülevaatusele. sain läbi. kobises küll, et tuled ju ees alles, ma vastu, et see ju reklaam( hella kirjadegqa katted) ning seaduses pole öeldud, milline võib reklaam autol olla. see oli nagunii lõõpimine, sest tema ütles mulle, et tal vahet pole, sest kui mingit jama tuleb, ütleb, tema, et kruvisin nende nähes maha, tehti TÜV, sõitsin välja, küsisin nende käest redeli ja kruvisin tuled tagasi.
Palju siis ma oma Scaniale võin lisakaugtulesid külge keerata?
Ja kus need olema peavad auto küljes?
Originaalis on mu scanial ees 8 tuld. 4 seeria masin siis.
Tavalised lähituled, siis alumised udutuled (nagu 2 ümmargust tuld oleks ühe tule sees), siis kohe esiklaasi peal üleval kohe 2 lisakaugtuld ja nendega samal kõrgusel ees servades gabariidid.
Lisaks on veel ees all stange nurkades väiksed gabariidid lisatud ja neid ka külgede peal veidi, eest valged, tagant punased siis.
Vahel ikka nii sitt sõita öösel, et ammu mõelnud suurte lisakaugtulede peale.
Maru värk küll.Ma ei saa aru mis urge pidi mehed sõidavad et näha pole.Ma roolis aastast 91 ja pole küll karjuvat vajadust tundnud meeletute lisatulede järele.Kuid samas olen näinud küll ja küll (ka eestimehi) kes mitte kuidagi ei näe autoofis sõita ilma 8 proseta.Sellest järeldab selgelt et lihtsalt haige egoga vennad ja kogu moos.
refferents võib kokku sada olla,4 seeria scannil on see tegelt tehaseseades juba üle aga kui 2 tk juurde väänad ei tohiks midagi hullu juhtuda kui just jobude otsa ei satu.
kui tahad panna lisatulesid, siis isiklikult soovitan panna katusele või siis max kõrguse lähedale. eriti skandinaavias sõites. neist alumistest pole mingit tolku, olgu sul neid seal ees või sada. ainult lumi sulab eest ära. kõrgel neist ikka kasu ka. loe mu postitusi natuke kõrgemalt. jah, eestis pole eriti vaja kui sõidad mööda sirgeid maanteid, a`la tallinn-ikla, tallinn - tartu jne. kui ikka kõrvalteedele minna siis oleks juba tore kui nad olemas on.
kirjutan veel ühest seigast:
sõitsin kord saaremaale. läksin mäletamist mööda virtsust 20.00 praamiga üle. pime. kohati udu. samas sai ka aegajalt katuse prosesid kasutatud. tulles järjekordselt ühest uduviirust välja, lülitasin katuseprosed sisse. alumised olid koguaeg täistulede peal. ja mida näen. vasakult poolt metsast oli välja sörkinud põder, et kindla meelega üle tee minna. samas tee oli niipalju kõrgemal, teeäärse alaga võrreldes, et tema turja kõrgus oli teega ühes tasapinnas. ainult alumiste tuledega sõites oleks teda märganud alles siis kui oleks teele roomanud. siis oleks pauk kindel olnud.
muide, kunagi ammu-ammu, rääkis meile üks autokooliõpetaja, et lisatuled tuleb maha võtta alati siis kui teel on teisi liiklejaid. seega, olgu su tee sirge või 10 kilomeetrit, aga kui selle sirge lõpus tuleb või läheb teine liikleja, siis pead lisatuled kustutama. seda soovitust olen ma püüdnud järgida koguaeg.
mingi aeg tagaasi oli küll seadus, et lisakaugtuled ei tohtinud olla juhtsillast tagapool. oli probleeme maasturite, kaubikute ja isegi ninaga scannidega, millele oli juba tehase poolt paigaldatud lisatuled. praegu enam ei oska öelda, aga uuri seadusest: https://www.riigiteataja.ee/akt/116062011008
otsi seal tulede koht välja ja saad teada. sellest seadusest saad üldse palju üllatavat teada.
Ma küsiksin sellist asja, et kas võib veokile nii lähituledele kui ka udutuledele panna ette mingid kaitsevõrgud? ÜV mingit jama ei tule?
Kust selliseid asju saab?
võrgud võivad olla küll, aga pead teadma traadi jämedust(ei tohi olla jämedam) ja silma suurust (ei tohi olla väiksem). kas mõõtmisi kuskil teostatakse ei tea. arvan, et see peaks ka seal seaduses sees olema mille lingi andsin eelmises postituses.
vastava margi esindus müüb kindlasti ja tõenäoliselt ka hästi varustatud veoauto varuosade poed. eesti riigis on oluine see, et asjal oleks e täht peal. olen näinud ka isetehtuid. ja sõidavad. põhi mure nendega on ikka see, kas ment teepeal aktsepteerib või mitte (isetehtuid). ma arvan, et kõige parem on minna küsima seda ülevaatuspunktist. tema ütleb kindlasti ära, mis see traadijämedus ja silma suurus olla võivad. kunagisest on meelde jäänud, et silma suurus on 20x20mm ja traat äkki 1mm. võin ka eksida, sest oma volvol oli kunagi ees justkui peenema silmaga. võibolla mäletan valesti ka.
enda autol läks katusel leiduvaid nelja kaugtuld rootsi-hispaania tööl vaja võibolla korra kahe kuu jooksul. ülejäänud aja maksin ilu ja edevuse eest lõivu kõrgema kütusekuluga. 600tkm pealt müüsin maha, kui arvestada väidetavad 0.5l/100km kütuselisa raua/prosede eest, läks see ilu mulle päris palju maksma.
egas ma ei tea ka mis auto sul oli, aga mu praegusel fh-l (2000a) on lisatuled kabiini sisepiirides. selle reklaampinna klaasi taga ja rootsis olen ka uuemaid fh-sid kohanud, millel on 4 tuld üleval klaasi taga.
Kuule, sammal, Sa siis seda ei teagi, et auto enda lähituled lisavad ka ju 0,2L/100 kulu.
Usun, et peaksid ka lähituled eemaldama, vot siis saad juba ökotama hakata.
Kuigi pidurituled pidid ka kütusekulu tõstma, aga sealt võid lihtsalt pirnid välja võtta.
hambutu iroonia minu jutust aru saamata. aga samas lasin ma ka päevatulede automaatika esimesel võimalusel maha võtta, enamuse ajast on see euroopas sõites mõttetus ning lähitule pirne hakkasin peale ümberseadistamist vahetama ca 3x harvemini.
Nonäedsiis, kindlasti leiad veel kohti mille pealt kokku hoida, mõtekas oleks öösel magades kindlasti kerot mitte kasutada, saad jällegi kõva kütusekokkuhoiu :)
anonüümne baskin ei ole ei vaimukas ega ka teravmeelne - ma pole kunagi arvanud, et koonerdamine oleks kokkuhoid, kuid raha mahaviskamine mingi täiesti sürreaalse "ilu" nimel ei kuulu tõesti minu ampluaasse.
ja kokkuvõttes kipub ikka nii olema, et mida ehedam juudi jõulupuu, seda tagasihoidlikum summa kuu lõpus kontole tiksub. ka seal muinasjutufoorumis näeb tuttavaid autosid, millel juht päevarahade eest "tõllas" elupäevi mööda veeretab.
Loe ja imesta, kas Sa sammalhabe mulle tuleviku ei tahaks ennustada või ?
Kui sa juba auto väljanägemise järgi oskad inimeste sissetulekuid paika panna siis ei tähenda see muud kui oled üks üliinimene, võimalik, et isegi Vanga-st tegijam.
Sambla jutus mu meelest loogika ju. Kõik tuled-viled jne maksavad raha ja see on kulu. Samuti nende olemasolu tõstab küttekulu, ning kasutamine, kuid neid õnnestub harva kasutada. Edasi tuleta juba ise.
pigem isegi see, et firmaomanik teab, et tulede, vilede. michelinikeste ja ilukilpidega varustet liikur tõmbab ligi kontingenti, kellele on "elustiil" tähtsam, kui sissetulekud.
Metsaveoautol on lisakaugtuled igatahes asendamatud, eriti veel kui tegu on xenonitega.
Ma ütleks selle kohta, et "kui palju neid ikka kasutada saab", hoopis seda, et kui sul lisakauged ees on, siis vajadusel on vähemalt võimalus valges sõita, nende puudumisel pole sedagi võimalust.
Volvo FH tehasetuled näiteks on tegelikult ikka ülimalt nadid.
Sorry, sammal, aga terve see amet ongi üks elustiil...
Sõidan ka Eesti autode mõistes "jõulupuuga", aga sellepärast ei teeni ma vähem kui mu kolleegid, kelle veokite välimust peale tehasest välja veeremist muudetud pole.
Lugesin teemat ja olen aegajal mõelnud, et mis jobu seal rekka roolis istub, kellel üks tuli näitab taevasse, seega pirn valesti sisse topitud ja pimestab vastutulijaid.
Peaks olema ju profesionaal, kuid tuleb välja , et jobu.
Minu poolt saavad naad päris hea sahmaka näkku, et mõistus tööle hakaks.